Dissabte, 18 De Novembre De 2017

13/11/2017

Tarroja entrarà a formar part del vescomtat de Cardona.

Tarroja aquest 2017 fa 800 anys de que Agnès de Torroja va contraure matrimoni amb Guillem de Cardona. El medievalista-historiador, Francesc Rodriguez-Bernal, farà una xerrada a Tarroja.

El medievalista-historiador, Francesc Rodriguez-Bernal,  com a persona idònia en quant a coneixement que té sobre el tema i en qué de moment es l´únic investigador que ha treballat a l´Arxiu Ducal de Cardona, tancat ja als investigadors des del segle XIX, farà una xerrada a Tarroja.

En aquest 2017 a Tarroja es compleix el VIII centenari de la unió de les cases de Torroja i Cardona (1217-2017). Agnès de Tarroja que procedia de la més noble família de la terra catalana, filla del comte de Barcelona, Ramon Berenguer III, contragué matrimoni l´any 1217 amb Ramon Folc IV, vescomte de Cardona. Concretament aquest 20 de setembre de l´any 1217 es produeix el pacte patrimonial entre els dos esposos i des d´aquesta data el poble i el castell de Tarroja entrarà a formar part del vescomtat de Cardona.

L´escut que actualment utilitza el nostre municipi mostra aquest esdeveniment. L´any 1982, Armand de Fluvià, diplomat en Genealogia Heràldica i Nobiliària recomanà utilitzar-lo prenent com a model un antic segell de data 1303, emprat pel Batlle de la Cord de Tarroja. Aquest antic segell era depositat també a l´Arxiu de la Corona d´Aragó. Porta imprès una torre i a ambdós costats, un card de 3 flors, senyal de la casa de Cardona. Cal dir també que al menys des de 1866 s´utilitza a Tarroja un segell municipal diferent a l´actual que amb algunes variants perdura fins al 1982. La simbologia fou una torre però en aquest cas llorejada. Es referia a les famílies Torroja i Llor. Els Torroja a partir de 1217, ara fa 800 anys, començaren a diluir-se en la grandesa del llinatge dels Cardona. Els Llor procedents del Castell de Sant Baudili de Llobregat foren ascendents dels Alinyar i Capell. Per molts anys a la família Torroja!!!

LA XERRADA TINDRÀ LLOC DISSABTE 25 DE NOVEMBRE A LES 7 DE LA TARDA AL LOCAL SOCIAL.

Ajuntament de Tarroja.